Ötcsillagos Euro-NCAP-minősítést és NCAP innovációs díjat szerzett az új ötajtós Honda Civic

A Euro-NCAP (ejtsd: juró enkep) töréstesztjének adatai alapján kijelenthető: az új ötajtós Honda Civic az egyik legbiztonságosabb személyautó az európai piacon. A típusnak nemcsak a legmagasabb, ötcsillagos eredményt sikerült elérnie, hanem az Advanced NCAP Award for Safety Innovation elnevezésű díjat is bezsebelte, köszönhetően a CMBS (Collision Mitigation Braking System, magyarul ütközésmérséklő) fékrendszernek, amit az új Civicben is alkalmaz már a Honda.

A Euro-NCAP szabványai alapján végrehajtott töréstesztek során a vezető, az utasok, a gyermekek és a gyalogosok védelmét egyaránt vizsgálják, csakúgy, mint a különféle menetbiztonsági kiegészítők működését. Ez átfogó képet ad a jármű nyújtotta biztonságról, az egyszerű, csillagos osztályozási rendszer pedig könnyen értelmezhető támpontot ad a vásárlóknak. Az új Civic a legmagasabb, ötcsillagos eredményt érte el, akárcsak az összes többi Honda modell, amit a Euro-NCAP – a 2009 februárjában bevezetett, új értékelési rendszer alapján – bevizsgált.

Michiel van Ratingen, a Euro-NCAP főtitkára elmondta: „A Civic 9. generációja minden területen kimagasló pontokat ért el, komoly kihívás elé állítva riválisait. Nagyon jól vizsgáztak a különféle menetbiztonsági segédberendezések is, beleértve az ütközésmérsékelő CMBS fékrendszert.”

Mindemellett a Euro-NCAP illetékesei azt is bejelentették, hogy innovációs díjjal (Advanced NCAP Award for Safety Innovation) tüntetik ki az egyedülálló biztonságot nyújtó CMBS fékrendszert, ami megállapításuk szerint újabb bizonyítéka a Honda által folytatott kutatások hatékonyságának. A Euro-NCAP Advanced díjat az új, áttörő biztonsági fejlesztések elismerésére hozták létre.

Az ütközésmérsékelő fékrendszer (CMBS) egy független, radarok segítségével működő vészfékező rendszer, mellyel elkerülhető, hogy álló vagy azonos irányban haladó járműnek ütközzön az vezető. A berendezés folyamatosan figyeli a környezetet, és veszélyhelyzet esetén azonnal figyelmezteti a sofőrt. A városi környezetben és országúton, illetve autópályán is hatékony rendszer minden sebességtartományban működik. Ha minden európai autóba beszerelnék, a Honda becslései szerint évente 200-250 ezer balesetet lehetne elkerülni az öreg kontinensen.

Az új Civic ötcsillagos eredménye és innovációs díja egyértelműen mutatja a Honda törekvését a minden szempontból tökéletesen biztonságos jármű létrehozására. A tochigi kutatási és fejlesztési központban végrehajtott, eltérő súlyú és méretű járművek közötti törésteszteknek köszönhetően minden eddiginél hatásosabb biztonsági megoldások védik a jármű utasait és a gyalogosokat. A többirányú, jármű és jármű közötti ütközések vizsgálatára létrehozott laboratóriumot 2001-ben adták át, ez volt a világ első ilyen célra épített fedett létesítménye.

Az új Honda Civic biztonsági jellemzői
Menetstabilizáló asszisztens (Vehicle Stability Assist - VSA)
A menetstabilizáló (VSA) segít a vezetőnek, hogy erőteljes gyorsításnál, forszírozott kanyarokban és hirtelen manővereknél is ura maradhasson járművének. A rendszer a kerekek külön-külön fékezésével és a motorteljesítmény szabályozásával garantálja a biztos úttartást minden szituációban.

Fejlett kompatibilitású karosszériaszerkezet (Advanced Compatibility Engineering™ – ACE™)
A tochigi K+F központban fejlesztett ACE™ karosszériaszerkezet a Honda biztonsági rendszerének alappillére. Garantálja az utasok épségét az ütközések során, s lehetővé teszi, hogy akkor se deformálódjon az utascella, ha nagyobb járművel karambolozik a Civic vezetője. Az ACE™ kocsitestben energiaelnyelő szerkezeti elemek láncolata emészti fel az ütközési energiát, hatékonyan védve az utasteret a frontális balesetek során, s egyidejűleg csökkentve a másik járműre jutó erőhatásokat.

Gyalogosvédelem
Az új Civic tervezésekor a gyalogosvédelmi szempontokat is figyelembe vették, így egy esetleges gázolás során sokkal nagyobb a túlélés esélye. A sérülések csökkentése érdekében energiaelnyelő sárvédőket és motorháztető-zsanérokat használtak az autón, a motorháztető pedig immár jóval nagyobb tartományban deformálódhat, ezáltal több erőt képes felemészteni. Szintén a gyalogosok védelmét szolgálják a speciális ablaktörlő karok, melyek nagyobb erőhatásnál letörnek.

Légzsákok és biztonsági övek
Minden Civichez alapáron jár a kiegészítő biztonsági rendszer (Supplemental Restraint System - SRS), melynek részeként utas- és vezetőoldali frontlégzsák, két első oldallégzsák, valamint két – az utastér teljes hosszában felfúvódó – függönylégzsák védi a járműben utazókat. A hárompontos biztonsági övek működését vészhelyzetben azonnal blokkoló (Emergency Locking Retractor - ELR) övfeszítő teszi még hatékonyabbá, illetve az első üléseknél kétfázisú, energiaelnyelő (Energy Absorption - EA) överő-határoló fokozza a biztonságot.

Az ütközésmérsékelő fékrendszer (Collision Mitigation Braking System - CMBS)
A Honda ütközésmérsékelő fékrendszere (CMBS) egy független, radarok segítségével működő vészfékező rendszer, ami 15 km/óra felett folyamatosan pásztázza a jármű előtti 100 méteres távolságot. Ha a rendszer úgy érzékeli, hogy a kocsi akadály felé tart, s vélhetően ütközni is fog vele, három lépésben avatkozik be a rendszer. Elsőként, nagyjából 3 másodperccel az ütközés előtt figyelmeztetés jelenik meg a műszerfalon, és csipogó hang szólal meg, riasztva ezzel a pilótát. Ha a vezető nem cselekszik, második lépésként, körülbelül két másodperccel az ütközés előtt a rendszer háromszor erősen megrántja a biztonsági övet (hátha elaludt, vagy elbambult a sofőr), s közben automatikusan elkezd lassítani a fékrendszer. Amennyiben az ütközés mégis bekövetkezhet, végső mozzanatként az övfeszítő* előfeszíti a biztonsági öveket, a fékrendszer pedig még nagyobb fékerőt mozgósít**.
A CMBS által megkezdett folyamatok természetesen visszafordíthatók, tehát, ha a veszélyhelyzet megszűnik, az övek meglazulnak, s a figyelmeztető képek, hangok is megszűnnek.

*Az előfeszítést nem az ütközésnél közbelépő pirotechnikai övfeszítő végzi, hanem egy különálló, másodlagos övfeszítő, ami az ütközés elkerülése esetén képes alaphelyzetbe visszaállni, magyarán újra ellazítani az öveket.
**A teljes fékerő akkor érhető el, ha a vezető maximális intenzitással tapos a fékpedálra.

Mi az ütközésmérsékelő fékrendszer (CMBS) előnye?
Számtalan tanulmány kimutatta, hogy a balesetek túlnyomó többségét a vezetők figyelmetlensége okozza. Az ilyen jellegű karambolok elkerülésére fejlesztették ki a CMBS fékrendszert, ami azt igyekszik megakadályozni, hogy álló vagy azonos irányban haladó járműnek ütközzön a vezető. A rendszert úgy tervezték, hogy kis sebességnél, városi környezetben és nagyobb tempónál, országúton, autópályán is hatékonyan avatkozzon be. Ez különösen fontos, mert az efféle balesetekben általában a térd, a gerinc nyaki része és a mellkas sérül. A Honda becslései szerint, ha minden európai autóban lenne CMBS, 200-250 ezer balesetet lehetne megelőzni, illetve „enyhíteni”.

Hogyan vizsgálták a CMBS működését?
A CMBS fékrendszert két fő kísérletnek vetették alá, mindkettő élethű körülményeket szimulált. Elsőként bábukat ültettek a tesztjárműbe, majd álló és mozgó akadályok felé irányították az autót. A várakozásoknak megfelelően a CMBS időben felismerte a veszélyhelyzetet, képben és szóban is figyelmeztette a pilótát, előfeszítette az öveket, majd automatikusan lefékezett.
A vezető reakcióinak vizsgálatára önkéntesek segítségével került sor. A teszt során az önkéntest beültették egy CMBS fékrendszerrel felszerelt autóba, s arra kérték, hogy kövessen egy mérnökök által irányított másik járművet. Utóbbi némi autózást követően hirtelen lefékezett az önkéntes előtt, akit korábban nem tájékoztattak arról, hogy vészfékeznie is kell majd. Természetesen a mérnökök által irányított autót egy szerkezet segítségével azonnal ki lehetett volna „húzni” az ütközési zónából, erre azonban nem volt szükség, mert bár a tesztet több gyanútlan, nem beavatott önkéntessel is elvégezték, a figyelmeztető rendszer minden alkalommal hatásosan riasztott. A valósághű hatékonysági tesztekből egyértelműen kiderült, hogy a rendszer tökéletesen működik, s képes megelőzni a baleseteket.

Milyen modellekhez kínálják a CMBS fékrendszert?
A CMBS fékrendszer az új Honda Civic, a Honda CR-V és a Honda Accord magasabb felszereltségű változataihoz rendelhető extraként (a kondíciók országonként eltérhetnek). Néhány országban a CMBS csak opciós csomagban érhető el, és nem minden modellváltozathoz kínálják. Kérjük, vásárlás előtt tájékozódjon valamelyik Honda márkakereskedésben.

Pár mondat az új Civicről
Az új Honda Civic ötajtós változatát kifejezetten az európai piac elvárásainak megfelelően fejlesztették ki. A típus a népszerű előd erős alapjaira építkezik, még magasabb szintre emelve az autó egyedülálló képességeit. A Civic ultraalacsony emissziós értékre lehet büszke, a 150 lóerős, 300 Nm-es dízelmotoros változat szén-dioxid-kibocsátása mindössze 110 gramm kilométerenként.

Az új Honda Civic háromféle motorral rendelhető: 1,4-es vagy 1,8-as benzinessel, illetve 2,2 literes dízellel. Minden erőforráshoz hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik, és az ECO Assist nevű fogyasztáscsökkentő elektronika, valamint az alapjárat-leállító (Idle Stop) is az alapfelszereltség része. Az 1,8-as motorhoz ötfokozatú, kifejezetten az erőforráshoz fejlesztett automatikus váltó is kérhető.

A legmagasabb szintű biztonság minden Honda modellnél alapkövetelmény, s ez alól a Civic sem kivétel.

Pár mondat a Euro-NCAP-ről
A Euro-NCAP egy járműtöréstesztekre szakosodott független szervezet, amely az Európában forgalmazott autók biztonsági jellemzőit vizsgálja, és az autóvásárlókat segíti a választásban. A szervezetet 1997-ben alapította hét európai kormány és az Európai Bizottság, valamint számos autós illetve vásárlói tömörülés az Európai Unió országaiból. Létrejöttét követően hamar a járműipar meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát, még biztonságosabb autók gyártására ösztökélve a márkákat.

A Euro-NCAP által felállított csillagos osztályozási rendszer a járművek általános biztonságára fókuszál, könnyen értelmezhető támpontot nyújtva a vásárlóknak. A rendszer a frontális, oldalirányú és ráfutásos baleseteknél nyújtott védelmet, a gyermek- és gyalogosvédelmet, valamint a menetbiztonsági eszközök hatékonyságát is figyelembe veszi.

Az aktuális értékelési rendszer 2009 februárjában lépett érvénybe, s egy súlyozott átlagra épül, amit a különféle biztonsági területeken nyújtott eredményekből számítanak ki (50% utasvédelem, 20% gyermekvédelem, 20% gyalogosvédelem, 10% menetbiztonsági segédberendezések). Ahhoz, hogy a menetbiztonsági segédberendezések hatását is figyelembe vegyék, az adott szerkezetet (pl. Honda VSA) a – 27 európai országban forgalmazott – modellek 90 százalékában az alapfelszereltség részeként kell kínálni.

További információért, kérjük, látogasson el a www.euroncap.com weboldalra!