A Honda visszatér a 2019. január 8 és 11. között zajló CES-re, hogy bemutassa az emberek hétköznapjait megkönnyítő újításait. Bemutatásra kerülnek a tisztább, biztonságosabb és élhetőbb világért létrehozott, a robotikához, a közlekedéshez, az energiagazdálkodáshoz és a hálózatba kapcsolt járművekhez fűződő innovációk. Nagyszabású bemutatón csodálhatják meg a látogatók az élménytelibb és biztonságosabb közlekedést célzó, vadonatúj Honda Passport működését, miként itt debütál „élesben” a Honda mérnökei által megálmodott, kategóriateremtő Honda Autonomous Work Vehicle is. A társaság üzleti és technológiai partnerei rálátást nyerhetnek a Honda szerteágazó fejlesztési folyamataira, egyszersmind új területekre terjeszthetik ki együttműködésüket. Mindemellett arra buzdítják leendő partnereiket, hogy a keressék fel a Las Vegas Convention Center North Hall 7900-as kiállítási területén fellelhető Honda-standot.
Itt jelen lesznek a Honda Szilícium-völgyben működő K+F központjának munkatársai is, hogy a közönség elé tárják a startup-cégekkel és nagyvállalatokkal végzett munka eredményeit, melyeket többek között a Honda Developer Studio és a Honda Xcelerator innovációs programok révén értek el. Ezen programok célja, hogy közösen ismerjék fel és fejlesszék tökélyre a jövő technológiáit, ezzel is hangsúlyozva, hogy a társaság elkötelezett az úgynevezett nyílt innováció mellett.
- Olyan elkötelezett szakembereket keresünk, akik csatlakozni szeretnének hozzánk, és részt vennének a könnyed használatot elősegítő, úgynevezett felhasználói tesztekben. A CES-en megjelenő, lehetséges B2B-partnerek tömege kiváló terep az ilyen együttműködésekhez - nyilatkozta Nick Sugimoto, a Honda Innovations elnök-vezérigazgatója. - Új szintre emeljük a mobilitást, elvégre a nyílt innováció segítségével jobban igazodhatunk a különféle életstílusú emberek igényeihez, egyben nagy lépést tehetünk az általunk elképzelt, élhetőbb világ és a balesetmentes közlekedés megvalósítása felé - tette hozzá.
A 2019. évi CES-en a következő Honda-fejlesztések lesznek láthatóak:
Valós élethelyzetekben mutatkozik be a Honda Autonomous Work Vehicle prototípusa, szemléltetve, hogy a négykerekű ATV-k miként kombinálhatók az egyre kifinomultabb autonóm technológiákkal. A Honda tengerentúli K+F központjában tervezett koncepció célja, hogy hatékonyabbá, egyszersmind biztonságosabbá tegye a kereskedelemben és szolgáltatóiparban végzett munkákat, ezáltal hathatós segítség lehet az építkezéseken, a mezőgazdaságban dolgozóknak, sőt a katasztrófavédelem emberei is nagy hasznát vehetik sérültek felkutatásánál vagy tűzoltásnál. Ez az eszköz garantáltan eljut a legelhagyatottabb helyekre is, hiszen a Honda kiforrott ATV-alvázára épül, és a három évtizede folyamatosan tökéletesített, elpusztíthatatlan négykerékhajtása pedig könnyedén megbirkózik a kemény terepekkel. Tájékozódása minden eddiginél kifinomultabb, ugyanis GPS- és szenzoralapú rendszerével szinte bármilyen környezetben otthonosan mozog. Természetesen az sem okoz gondot, ha sok-sok felszereléssel megpakolva vetik be, tekintve, hogy a járműre rögzített sínekkel csaknem a végtelenségig bővíthető szállítókapacitása.
Idén már ízelítőt kaphattunk a vállalat önvezető járműveinek választékából, ugyanis a 2018-as CES-en jelen volt a 3E-D18 kódnév alatt futó tanulmány, amit azóta számtalan bétatesztnek vetettek alá. Nem is csoda hát, hogy remekül vizsgázott Észak-Karolina hatalmas napelemparkjaiban és a kaliforniai mezőgazdasági kutatóintézetben, miként a coloradói erdőtüzeknél is. Most azért keres további partnereket a Honda, hogy az új résztvevők támogatásával bővíthesse az Autonomous Work Vehicle felszereltségét, ezáltal még sokoldalúbbá váljon a jármű. Továbbá olyan társaságokat szeretnének felkutatni, melyek hasznosíthatják a négykerekűt, és szívesen látják az autonóm technológiák és érzékelők területén jártas szakembereket, akikkel közösen fokozhatnák a gép terepképességeit és önállóságát. A vállalatok és fejlesztőpartnerek jelentkezését az alábbi e-mail címen várják: awv@hra.com.
A SAFE SWARMTM koncepcióban testet ölt a Honda mérnökeinek álma – kommunikálnak a járművek, harmonikusabbá és zökkenőmentesebbé válik közlekedés és megszűnnek a balesetek. Ezúttal a természetből merítettek ihletet a Honda K+F központjában dolgozó fejlesztők, így született meg az egyedülálló SAFE SWARM koncepció. Céljuk nem más volt, mint hogy a vezeték nélküli kapcsolattal összekötött járművek akadálytalanul, hatékonyan és balesetmentesen érjenek célba, s mozgásuk olyan harmonikus legyen, akárcsak egy halrajé. A V2X, azaz a jármű és minden egyéb résztvevő közötti kommunikációra épülő SAFE SWARMTM lehetővé teszi, hogy autónk megossza helyzetét, sebességét és haladási irányát más kocsikkal, illetve a forgalomtechnikai eszközökkel. Így már könnyedén elkerülhetőek a veszélyes forgalmi helyzetek, valamint a biztonságos célba érést veszélyeztető úthibák, mert a sofőr - vagy a kocsit irányító önvezető rendszer - a legbiztonságosabb módot választja az ütközés elkerülésére, méghozzá úgy, hogy a körülötte haladókat nem veszélyezteti hirtelen manőverrel. A Honda szakemberei szentül hisznek abban, hogy a vezeték nélküli kapcsolatnak köszönhetően biztonságosabbá válik a közlekedés, jelentősen csökken a balesetek száma, legfőbb törekvésük pedig az, hogy egyetlen összeütközés se történjen az utakon.
Ebben kiemelt szerep jut a Honda SAFE SWARM-nakTM, tudniillik a kapcsolódó rendszer folyamatosan pásztázza a jármű környezetét, és megelőző lassítással, mi több, sávváltással is hozzájárulhat a folyamatos és biztonságos haladáshoz. Ráadásul a jármű érzékelőitől, illetve a forgalomtechnikai eszközökből érkező jeleket is hasznosítja, és az összes adat figyelembe véve cselekszik, illetve tájékoztatja a vezetőt.
A SAFE SWARMTM korábbi demonstárcióját követően előbb zártpályás teszteken, majd az Ohióban működő, 53,1 km hosszú, kifejezetten V2X-próbákhoz létrehozott, 33 Smart Mobility Corridor, azaz 33 mérföldes mobilitási okosfolyosó névre keresztelt szakaszon tették próbára a forradalmi technikát. Hogy a SAFE SWARMTM tesztjei minél gyorsabban és hatékonyabban folyjanak, a Honda szeretne további együttműködő partnereket bevonni - elsősorban intelligens közlekedési rendszerekre (ITS) és hálózatba kapcsolt, automatizált járművekre (CAV) szakosodott vállalatokat, fejlesztőket várnak standjukra.
Számos új robotikai fejlesztéssel rukkolt elő a Honda, melyek célja, hogy a jövőben automatizált gépek támogassák az embereket, illetve segítsék őket lehetőségeik maximális kihasználásában.
A Honda P.A.T.H. Bot (Predicting Action of the Human, magyarul „emberi tevékenységek megjósolása”) néven beharangozott robotbámulatosan ügyesen, észrevétlenül, magabiztosan suhan az utcákon, anélkül hogy zavarná a járókelőket. Mesterséges intelligenciára épülő vezérlőegysége kamerák és érzékelők segítségével azonosítja környezetét, és az akadályokat tudatosan kikerülve, mindig a legoptimálisabb útvonalon halad. A Honda ennek kapcsán olyan együttműködő feleket keres, akikkel valós élethelyzetekben tesztelhetné a P.A.T.H. Bot képességeit.
Emellett bemutatkozik a robotikai fejlesztéseket elősegítő, új program is, a Honda RaaS Platform (Robotics as a Service, magyarul: robotok segítő szerepben). Az új szoftverplatform - az általános funkciókon túl - olyan elemeket is tartalmaz, mint az adattárolás és -megosztás, kommunikációvezérlés, állapotváltozások kezelése, valamint a robotok közötti egyműködés kezelése API*2 interfésszel vagy SDK*3 fejlesztőkészlettel. Ezt a programot azért hívták életre, hogy zökkenőmentesen integrálják a robotokat a hétköznapokba, amihez elengedhetetlen az automatizált rendszerekkel, eszközökkel és alkalmazásokkal foglalkozó szakemberek közötti szabad információáramlás. A Honda nem titkolt törekvése, hogy a megvalósításhoz további társakra leljen, így főként robotikában jártas eszközfejlesztők jelentkezését várják.
A vállalat CES-standjának egyik főszereplője a szabad irányválasztást biztosító Honda Omni Traction Drive System mechanikai rendszer. Ez már ismerős lehet a látogatóknak, hiszen ez teljesít szolgálatot a Honda önműködően egyensúlyozó személyi közlekedési eszközében, az Uni-CUB-ban is.
Mivel a mechanizmus szabadon alkalmazható önvezető járművekben, a Honda már meg is kezdte az együttműködést több társasággal, hogy közösen megreformálják a közlekedést, illetve a személy- és teherszállítást. Elsőként a japán Nidec-Shimpo Corporation hasznosította a fenti technikát és a Hondával együttműködve építette be az S-CART névre keresztelt, automatizált járművébe.
Szintén a CES-en mutatkozik be a Honda Wireless Vehicle-to-Grid (V2G) nevű, kétirányú energiagazdálkodási rendszere. A megoldás kettős előnnyel kecsegtet, hiszen csökkentheti a CO2-kibocsátást, miközben javítja a tulajdonosok életminőségét.
Köztudott, hogy az elektromos hajtású járművek (EV) egyre növekvő népszerűsége új kihívások elé állítja a villamosenergia-hálózatok fenntartóit, és oda vezethet, hogy az áramszolgáltatók nagyobb hányadban kényszerülnek nem megújuló energiaforrások használatára, ami magától értetődően növeli a környezetszennyezést. Nagyszerű felismerés, hogy a járművek akkumulátorai ideiglenes energiatárolóként is szolgálhatnak, és segíthetnek fenntartani a megtermelt áram és a felhasználók pillanatnyi igényei közötti egyensúlyt. Ebből fakad, hogy a Honda EV-k tulajdonosai részt vehetnek a V2G-programban, azaz visszatérítést kaphatnak a szolgáltatóktól a hálózatból felvett és/vagy oda feltöltött áramért cserébe.
Vitathatatlan előny, hogy a rendszerhez nincs szükség hagyományos kábelekre, így sokkal egyszerűbben, könnyebben használható. Elég, ha a sofőr leparkol autójával a meghatározott helyre, és a kocsi alatt található eszköz máris elkezdi feltölteni az akkumulátorokat vagy felveszi a bennük tárolt energiát. Ez a forradalmi, kétirányú töltőrendszer a Honda és a vezeték nélküli energiaátvitel területén úttörőnek számító WiTricity közös fejlesztése. Nem kérdés, hogy a Honda V2G-rendszere rendkívül hatékony eszköz a villamosenergia-hálózat egyensúlyának fenntartásában, mivel képes felvenni a megtermelt, de fel nem használt áramot, emellett visszatáplálással támogathatja a szolgáltatót, ha a pillanatnyi áramfelvétel meghaladja a rendelkezésre álló mennyiséget. A Honda szeretné, ha az eszköz mielőbb a hétköznapi közlekedés és élet részévé válna, ezért az áramtermelésben, illetve -értékesítésben érdekelt vállalatok jelentkezését várja a további együttműködéshez.
A Honda Innovations szorosan együttműködik különböző startup-cégekkel, valamint nagyvállalati partnerekkel, hogy a Honda Developer Studio és a Honda Xcelerator segítségével élvonalbeli termékekkel, illetve szolgáltatásokkal rukkoljanak elő.
Ide tartozik, hogy egy premiernek is szemtanúi lehetnek a CES-re látogató vendégek, ugyanis a Honda Developer Studiója a vadonatúj, 2019-es Honda Passporton mutatja be, milyen új lehetőségeket és élményeket tartogat a továbbfejlesztett Honda Dream Drive. Éveken át tökéletesített projektjükhöz társult a jól ismert Dream Works Animation is, és a két cég közösen mutatta be a 2017-es CES-en a jármű mozgásával szinkronizált, virtuális valóságon alapuló Honda Dream Drive-ot. Azóta persze jelentősen bővült a Honda Dream Drive platform, ennek eredményeként egyre több funkcióval büszkélkedhet, beleértve a sofőröknek és utasaiknak nyújtott szolgáltatásokat.
Honda Dream Drive: Driver azt mutatja be, hogy miként fejlődött tovább a Honda 2017-ben bemutatott „autós fizetési rendszere”. Ezzel a kocsi utasai asztalt foglalhatnak kedvenc éttermükben, egy mozdulattal kifizethetik a parkolódíjat, tankolásukat vagy útközben megrendelt termékeiket, sőt megoszthatják, hogy éppen merre járnak - ez mind a Honda hálózatba kapcsolt járművéhez társított mobilfizetésen keresztül zajlik. Honda Dream Drive: Passenger, ami kifejezetten sokrétű is, mivel az utasok saját telefonjukon keresztül hozzáférhetnek a különféle játékokhoz, filmekhez és utazáshoz kötődő alkalmazásokhoz, ugyanakkor kezelhetik a rádiót is vagy szabályozhatják az utastér hőmérsékletét. Szintén a 2019-es újítások közé tartozik, hogy a még megbízhatóbb és szerteágazóbb Honda Dream Drive platform által lehetőség nyílik a felhasználók jutalmazására. Hogy a szolgáltatás minél tökéletesebbé váljon, a szórakoztatóipar legjobbjaival társult a Honda, és közösen tökéletesítették a 2019-es CES-en debütáló, új Honda Dream Drive-ot.
A Honda Xcelerator lehetőséget nyújt arra, hogy a gyár minél szorosabbra fűzze kapcsolatait az USA-ban, illetve a világszerte működő startup-cégekkel, és közösen fejlessze vezetéssegítő rendszereit az olyan nagynevű vállalkozásokkal, mint például a Noveto Systems vagy a Perceptive Automata. A Honda Xcelerator és a Noveto például közösen mutatja be a 3D-hangzáson alapuló találmányt, a Noveto Smart Audio™-t. Az újdonság vitathatatlan előnye, hogy precízen irányított hangokkal intuitív jelzéseket küldhet a vezetőnek, akihez úgy jut el az információ, hogy egy pillanatra sem veszi le a tekintetét az útról. Ezáltal rendkívül gyorsan értesülhet az érzékelők által felfedezett, holttérben haladó járművekről vagy személyekről, miként a navigálás is sokkal egyszerűbbé, ösztönösebbé válik.
Nem tétlenkedtek a Perceptive Automata szakemberei sem, ők szintén a Honda Xceleratornak köszönhetően hozták tető alá a 2019-es CES-en debütáló, biztonságos és zökkenőmentes közlekedést szolgáló műszaki megoldásukat, mely egyaránt segítheti a hús-vér sofőröket és az önvezető járműveket. A cégről érdemes tudni, hogy kutatásaik eredményeként ma már emberi, ösztönös tulajdonságokkal felruházott önvezető járművekkel büszkélkedhetnek. Gépeik már csak azért is egyedülállóak, mert valós idejű adatok elemzésével értékelik ki a körülöttük haladó gyalogosok, kerékpárosok és sofőrök pillanatnyi habitusát, lelkiállapotát. A CES-en megjelenő vendégek interaktív bemutatókon keresztül nyerhetnek betekintést a fenti Honda Xcelerator-együttműködések eredményeibe.
Mit érdemes tudni a Honda fejlesztéseiről?
A Honda technológiái és termékei között megtalálhatóak a saját fejlesztésű önvezető járművek, a forgalom résztvevőit hálózatba kapcsoló megoldások és az ultraalacsony környezetszennyezéssel működő közlekedési eszközök. Észak-Amerika útjain több mint 1,7 millió autó fut Honda Sensing™ vagy AcuraWatch™ biztonsági és vezetéssegítő felszerelésekkel, valamint több mint kétmillió Hondában és Acurában élvezhetik az utasok az Apple CarPlay®, illetve az Android Auto™ szolgáltatás előnyeit.
Megjegyzések:
Kérjük, vegye figyelembe, hogy a Honda Passport és az Acura nem elérhető az európai piacon.