A Honda kapta meg a 2009-es Grove érmet az FCX Clarity üzemanyagcellás technológiájáért

A Grove Üzemanyagcella Szimpóziumon a Honda átvehette a rangos Grove érmet az FCX Clarity hidrogén üzemanyagcellás jármű kifejlesztéséért. Az FCX Clarity praktikus autó négy ember és csomagjaik számára elegendő férőhellyel, s tökéletesen alkalmas a közúti használatra. Nagyon fontos, hogy kétszer-háromszor hatékonyabb a fogyasztás terén, mint egy hasonló méretű benzines autó, s még a benzines-elektromos hibridekhez képest is másfélszeres a hatékonysága. A rendkívül kedvező fogyasztás mellett az FCX Clarity semmilyen káros gázt nem bocsát ki, egyetlen emissziója a víz.

A díjat Yuji Kawaguchi, a Honda R&D Ltd. ügyvezető igazgatója vette át. A díj átvételekor így nyilatkozott: "Nagy megtiszteltetés számunkra ez az elismerés. Mi a Hondánál hiszünk abban, hogy az automobilban megvan a potenciál az álmok korlátlan megvalósítására, így az autózás a jövőben is izgalmas maradhat. Az FCX Clarity e jövő kezdete. Reméljük, hogy Önök továbbra is érdeklődéssel és várakozással fordulnak majd a Honda felé, mi pedig továbbra is arra törekszünk, hogy olyan vállalat legyünk, amelynek létezését a társadalom akarja.”

A Grove Szimpózium Bizottsága választotta ki a Hondát a díjra. A Bizottság minden egyes tagja egy vagy több jelöltet terjeszthet fel az éremre. Döntésük mellett írásban kell érvelniük, részletezve a jelölt termékben található tudományos áttörést és innovációt, illetve a termék fontosságát az üzemanyagcella szempontjából. Emellett figyelembe veszik a jelölt vállalat vagy egyén más fejlesztéseit és áttöréseit is, valamint folyamatos elkötelezettségét az üzemanyagcella-technológiája mellett.

A jelöltekről a következő Bizottsági ülésen folyik a vita, majd szavazás következik. Az érem odaítéléséhez egyértelmű többségre van szükség. A Honda FCX Clarity minden kategóriában sok szavazatot kapott.

A Grove Bizottság az alábbi kommentárt fűzte a Honda eredményeihez: "A Honda elkötelezettsége az üzemanyagcellás technológia mellett már régóta nyilvánvaló. Az FCX Clarity nemcsak tudományos áttörés, hanem olyan termék is, amely megragadta a közönség képzelőerejét. A Honda lépése, hogy kis sorozatban gyártani kezdte a modellt, igazi vízválasztó az üzemanyagcellás járművek elterjedése terén. A Grove Bizottság egyhangú döntést hozott, s nagy örömmel adja át az idei érmet a Hondának."

A Honda üzemanyagcellás járműveiről

Az üzemanyagcellás jármű – amely hidrogénnel működik, s nem bocsát ki CO2-t vagy egyéb káros anyagot – lehet az autózás fényesebb jövőjének záloga. A Honda volt az első autógyártó a világon, amely vásárlóinak üzemanyagcellás járművet adott át közúti használatra, hiszen a Honda FCX-et az Egyesült Államokban és Japánban már 2002-ben birtokba vehették bizonyos flottavásárlók. Azóta tovább javítottak a teljesítményen, a hatótávolságon, a hatékonyságon, illetve leküzdötték a hideg időben történő működés okozta nehézségeket, majd újabb járműveket szállítottak le további flottavásárlóknak és magánügyfeleknek. Folyamatosan dolgoztak, végig az ügyfélre és a való világ igényeire figyelve, s lendületesen haladtak afelé, hogy megkezdődhessen az üzemanyagcellás járművek globális kiskereskedelmi forgalmazása.

Most pedig készen állnak arra, hogy újabb nagy ugrást tegyenek, azaz olyan üzemanyagcellás autót mutassanak be, amely a lehető legtisztább üzemű, és amit élvezet vezetni. Az FCX Clarity testesíti meg a Honda innovatív szellemiségét, környezetvédelmi vízióját, illetve megalkuvást nem ismerő hozzáállását, ha a minőségről és a teljesítményről van szó. Ez a vadonatúj, üzemanyagcellás Honda modell modern stílusban ad választ a környezeti kihívásokra, elegáns, és olyan vezetési élményt nyújt, amelyet a vevőik elvárnak egy Hondától. Íme, az automobil jövője – ma.

A Honda mindig is proaktív és innovatív megközelítést alkalmazott a légköri szennyezés csökkentése érdekében. A CVCC motor 1972-es bemutatásával a Honda lett a világ első autógyártója, amelynek motorblokkja katalizátor nélkül is képes volt megfelelni a legszigorúbb emissziós normának, az 1970-es amerikai Tiszta Levegő törvénynek. A Honda emellett valamennyi járművének emissziós teljesítményét tovább javította. A globális felmelegedés problémájára reagálva a Honda azon dolgozott, hogy mérsékelje a hagyományos erőforrások CO2 kibocsátását, javítsa hatékonyságukat, illetve világszínvonalú, földgázzal hajtott autókat mutatott be az Egyesült Államokban, rugalmas üzemanyag-felhasználású modelleket vezetett be Brazíliában, nagyon hatékony dízelmotorok forgalmazását kezdte meg Európában, s hibridautókat is kifejlesztett.

Hogyan működik a Honda üzemanyagcellás járműve?

Az üzemanyagcellás autóban benzintartály helyett hidrogéntartály van. Az üzemanyagcellában a hidrogén egyesül a légköri oxigénnel, és elektromosság keletkezik. Az üzemanyagcella sokkal inkább olyan, mint egy kicsi villanyerőmű, semmint egy akkumulátor. Mivel a jármű a hajtóművét tápláló villanyáramot a fedélzeten állítja elő a hidrogénből és a légköri oxigénből, sem CO2, sem más emisszió nem keletkezik a folyamat során. Ez az autózás legtisztább módja; az egyetlen emisszió a villanyáram előállításakor keletkező tiszta víz.

A Grove Üzemanyagcella Szimpózium

A Grove Üzemanyagcella Szimpózium – amit az Elsevier Ltd. szervez –, biztosítja az európai fórumot az üzemanyagcella minden típusának forgalmazásához, illetve elősegíti az együttműködést ezek fejlesztésében és alkalmazásában. Az első szimpózium, amit még 1989-ben tartottak, a Sir William Grove által 1839-ben feltalált üzemanyagcella létezésének 150-ik évfordulóját ünnepelte.

Az első Grove érmet Francis (Tom) Bacon kapta úttörő fejlesztő munkájáért, amit felhasználtak az Apollo űrhajók erőforrásainak elkészítéséhez is, s amely így lehetővé tette, hogy 40 évvel ezelőtt ember lépjen a Holdra. Ezt követően sok más, az üzemanyagcella fejlesztésével foglalkozó vezető személyiség és szervezet kapta meg a Grove érmet. A jelölteket egy nemzetközi testület, a Grove Szimpózium Bizottsága választja ki.

Az Elsevier

Az Elsevier világszinten vezető vállalat, amely tudományos, műszaki és orvosi információs termékeket és szolgáltatásokat nyújt. A globális tudományos és egészségügyi közösségekkel együttműködő Elsevier 7.000 alkalmazottja a világon összesen 70 irodában dolgozva évente több mint 2.000 folyóiratot és 1.900 könyvet jelentet meg. Emellett olyan innovatív elektronikai termékek skáláját forgalmazza, mint például a ScienceDirect (http://www.sciencedirect.com/), az MD Consult (http://www.mdconsult.com/), a Scopus (http://www.info.scopus.com/), továbbá értékesít bibliográfiai adatbázisokat és online referenciamunkákat.

Az Elsevier (http://www.elsevier.com/) központi irodaháza a hollandiai Amszterdamban található, és világszerte vannak irodái. Az Elsevier része a Reed Elsevier Group plc-nek (http://www.reedelsevier.com/), a világ vezető kiadójának és információ-szolgáltatójának. A tudományos, orvosi, jogi, oktatási és üzleti szektorokban tevékenykedő Reed Elsevier a felhasználóknak csúcsminőségű és rugalmas információs megoldásokat kínál, amelyek között egyre nagyobb hangsúlyt kap az Internet, mint szállítási eszköz. A Reed Elsevier részvénykódjai a REN (Euronext Amszterdam), a REL (Londoni tőzsde), a RUK és az ENL (New York-i tőzsde).