A 2010 évközi elnöki beszéd összegzése

Kiváló, környezetkímélő és megfizethető autókat adunk ügyfeleinknek a lehető legrövidebb idő alatt

Egy esztendő telt el, mióta tavaly júniusban hivatalba léptem a vállalat elnökeként, és olyan stádiumba kerültünk, amikor szükségünk lett új növekedési stratégia kijelölésére és végrehajtására.

Az elmúlt hét év alatt az ügyféligények a világ valamennyi piacán gyorsan mozdultak el a kisebb méretű járművek felé. Ezt egyrészt a környezettudatosság globális fokozódása idézte elő, másrészt a világgazdaság átrendeződése. A Hondának hamar kell reagálnia e változásokra, hogy a jövőben tovább növekedhessék.

Legfőbb vállalatirányítási célunk egy olyan belső struktúra létrehozása, amely biztosítja a nyereséget, miközben hatékony környezetbarát technikákat fejlesztünk ki és hozunk forgalomba, megerősítjük üzleti tevékenységünket a fejlődő országokban, és azonnali cselekvéssel felelünk a kisebb méretű járművek iránti igényre.

A jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben semmi sem olyan fontos, mint visszatérni a Honda alapvető elvéhez: a vevő szemével nézni a dolgokat, és neki megfelelő termékeket kínálni. Ennek alapján állítottuk össze az “Irányelv a következő 10 évre” dokumentumot. Szerintem a legfontosabb üzenet, amelyet erőteljesen közvetítek a Honda valamennyi részlege felé az, hogy “kiváló, környezetkímélő és megfizethető termékeket adjunk ügyfeleinknek a lehető legrövidebb idő alatt.”

“Kiváló terméknek” azt tartjuk, amely megfelel a vevő kívánságának és igényének, illetve attraktívan használja fel a Honda páratlan műszaki megoldásait, tudását és újító szellemét. E kiváló termékeket gyorsan, vevőink várakoztatása nélkül kell piacra vinni, megfizethető áron, hogy a vevőt boldoggá tegye a vásárlás. Ez a Honda irányvonala.

“A környezetkímélő” azt jelenti, hogy teljes mértékben felfogtuk a válság súlyosságát; a személyes mobilitást szolgáló gyártóként csak akkor lehet jövőnk, ha jelentősen csökkentjük a CO2-emissziót.

A fenti célokat szolgáló konkrét intézkedések három fő területre összpontosulnak:

  1. Környezetkímélő technikák fejlesztése
  2. A gyártási technológia és kapacitás erősítése
  3. Üzleti tevékenységünk erősítése a fejlődő piacokon

Környezetkímélő technikák fejlesztése

Autók

  • A Honda széles termékválasztékban – motorkerékpárok, autók és energiatermelés – csökkenti műszaki fejlesztéssel a CO2-emissziót, ezenkívül energiatermelő (például napelemek) termékekkel mérsékli környezeti lábnyomát.
  • A Honda azzal gyorsítja környezeti lábnyomának csökkentését, hogy fokozza a környezetkímélő technikák kifejlesztését, és törekszik ezek mielőbbi, széles körű piaci bevezetésére.

Az IMA hibridrendszer széleskörű piaci bevezetése

  • A Honda újabb modelleket vezetett be eredeti és kompakt IMA hibridrendszerével: ezek az Insight és a CR-Z. Az összes eladott Hondán belül a hibridek aránya Japánban, 2009 folyamán, 16 százalékra nőtt. A Honda bővíti az IMA rendszerrel ellátott autótípusainak számát, széles körben elterjesztve a hibridhajtást.
  • A Honda többféle, jórészt kisméretű modellt mutat be IMA rendszerrel Japánban, mostantól körülbelül egy év alatt. Az első a Fit Hybrid lesz, idén ősszel.
  • A Honda intenzíven fejleszti a hibridjárművek továbblépéséhez elengedhetetlen akkumulátort. A következő generációs Civic Hybrid nagy kapacitású, kompakt lítiumion-akkuval lesz felszerelve, amelyet a Blue Energy, a GS Yuasa és a Honda közös vállalata állít elő, az idei év második felétől.
  • A Honda korszerű környezetkímélő technikák fejlesztésére fordítja vállalati erőforrásait. E stratégia első eredményei 2012 körül lesznek láthatók az autókon.

Konnektoros hibrid

  • Jelenleg folyik egy új, konnektoros (plug-in) hibridrendszer fejlesztése, közepes és nagyobb járművek részére. A vele felszerelt autók 2012-ben kerülnek forgalomba Japánban és az Egyesült Államokban.
  • Az ügyféligények még teljesebb kielégítése érdekében a Honda különféle méretű és célú járművek részére fejleszt ki és alkalmaz összetett hibridrendszereket.

Benzinmotorok

  • Középtávon a belsőégésű motor marad az autók fő erőforrása, ezért a Honda folytatja ezek teljesítményének növelését, illetve fogyasztásának csökkentését. Motor- és erőátvitel-választékának 2012-ben kezdődő megújítása tovább mérsékli a fogyasztást.

Dízelmotorok

  • A dízelek is hatékonyan csökkenthetik a CO2-emissziót. A jelenlegi 2.2-es motor mellett a Honda fejleszt egy kisebb dízelmotort is. A vele felszerelt autó 2012 folyamán jelenik meg Európában.

Tüzelőanyagcellás villanyautó

  • Hosszú távon a tüzelőanyagcellás villanyautó a mobilitás záloga. A Honda továbbfejleszti az FCX Clarity modellt, és hidrogéntankoló rendszerét.

Akkumulátoros villanyautó

  • Noha ma még kifogásolható a hatótáv és a feltöltési idő, az akkumulátoros villanyautó új piacot teremthet, mivel nem termel szén-dioxidot. A Honda a tüzelőanyagcellás járművek technikájának átvételével fejleszti az akkumulátoros autókat, hogy a lehető leghamarabb gyakorlatilag használhatóvá váljanak. Az értékesítés Japánban és az Egyesült Államokban 2012 folyamán kezdődik.

E termékeket 2012 körül vezeti be a Honda, majd a következő tíz évben továbbfejleszti, illetve széles körben elterjeszti azokat.

Motorkerékpárok

  • Az akkumulátorok jelenlegi korlátozott kapacitása miatt az akkumulátoros elektromos jármű villamos motorkerékpárként elégítheti ki az ügyféligényeket.
  • Idén decemberben a Honda megkezdi az EV-neo bérbeadását vállalatoknak és egyéni vállalkozóknak, Japánban, majd tovább fejleszti a technikát és csökkenti az árat, hogy egyéni vásárlók számára is mielőbb elérhetővé tegye a járművet.
  • Egyedülálló trend a világ legnagyobb motorkerékpár-piacán, Kínában, hogy a benzinmotoros motorkerékpárok mellett gyorsan nő az igény az elektromos kerékpárok iránt, ezért a Honda új terméket akar bevezetni ott 2011-ben.
  • A Honda mind a fejlett, mind a feljövő piacokon mutat be elektromos motorkerékpárokat, javítva ezek teljesítményét és árát, hogy e területen is piacvezető lehessen.

Energiatermelés

  • A Honda továbbfejleszti “energiatermelő termékeit”, mint a napelem, hogy fokozza ezek felhasználását a jövő háztartásaiban.

A jövő generáció személyes mobilitásának bemutató próbája

  • A tavalyi Tokyo Motor Show alkalmával a Honda elektromos technikákat javasolt a jövő társadalmának karbon-mentes mobilitásához. Ennek bemutató próbája kezdődik “Honda Electric Mobility Synergy” néven Japánban és az Egyesült Államokban, az idei év folyamán.
  • Idén Japánban, közösen a Kumamoto és a Saitama prefektúrával, ahol már tevékenykedik a Honda, elkezdik a jövő generációs személyes mobilitás átfogó bemutató próbáját, amelyben energiaellátó berendezést, például napenergiával működő elektromos feltöltő állomást kombinálnak környezetkímélő járművekkel, mint az EV-neo elektromos robogó, a konnektoros hibridautó, a villanyautó és például az elektromos golf-kocsi, a Monpal. Kiegészítésül, a helyi önkormányzatokkal együttműködve, a Honda tanulmányozza, milyen személyes mobilitás járulhat hozzá az ott lakók életminőségének javításához.
  • Az Egyesült Államokban idén év végétől a Honda megkezdi a bemutató próbákat akkumulátoros villanyautókkal és konnektoros hibridekkel. Az Advanced Technology Demonstration Programban részt vesz a Stanford University, a Google Inc. és a kaliforniai City of Torrance.

A gyártási technológia és kapacitás erősítése

Japán szerepe

  • A korszerű környezetkímélő technikák, ezen belül az elektromos hajtás gyártástechnológiáját Japánban installálják és fejlesztik, ahol megvan a szükséges műszaki alap és tudás. A termékek méretcsökkentése is Japánból sugárzik ki a világ többi részére.
  • Felismerve, hogy nő a Honda japán üzemeinek fontossága, a vállalat igazgatósága megvitatta, milyen szerepet kell majd játszaniuk ezen üzemeknek.
  • A Honda japán üzemei három fő szerepre összpontosítanak; 1) gyártástechnológia létrehozása környezetkímélő és kisméretű járművek részére, 2) Japánban értékesített termékek hatékony gyártása és 3) a támogató funkció erősítése Japánon kívüli Honda üzemek felé.
  • Ezek tisztázása után az igazgatóság elhatározta két új üzem létesítését Japánban. A terveket már benyújtották.

Yorii üzem – 2013-ban kezd termelni

  • A termelés indításának 2013-as céljával készíti elő a Honda a Yorii üzemet, Saitamában. Az üzem nemcsak a Honda költség- és minőségi-versenyképességét javítja, hanem otthont ad a környezetkímélő és csekély CO2-kibocsátású termékek következő generációs, kifinomult gyártástechnológiájának is, illetve ezirányú tapasztalatait megpróbálja majd átadni a többi Honda gyártóüzemnek is.
  • A Yorii üzem helyben megvalósítható új értéket és újszerű technikát hoz be, amely az energiahatékonyság terén magával húzza a Honda egyéb üzemeit is.
  • Többféle újítás, például a gyártás és a visszaforgatás energiafelhasználásának szabályozása révén a Yorii üzem több mint 30 százalékkal kevesebb energiával állít elő egy autót, mint a meglevő Sayama üzem.
  • A Yorii üzemben kezdődik olyan környezetkímélő járművek kis sorozatú gyártása, amelyekhez előbb a gyártástechnológiát kell kiérlelni, hogy aztán emelni lehessen a termelést. Ezek kulcsszerepet játszanak majd a következő generációs Hondákban, a Honda műveleteiben és globális növekedésében is.

Mini járművek gyártásának megkezdése a Suzuka üzemben és az új Yachiyo üzem építésének törlése

  • A járművek méretcsökkenési világtendenciájának megfelelően a Honda 2012-ben megkezdi mini-autók gyártását a Suzuka üzemben. Az ottani technológia hozzájárul a következő generációs Hondák súly- és költségcsökkentéséhez.
  • Hasonló gyártástechnológiát terjesztenek el világszerte a Honda üzemekben.
  • E döntésnek megfelelően a Yachiyo Industry elhatározta, hogy törli az új Yachiyo gyáregység megépítését. A mini-jármű gyártást a Yachiyo meglevő üzeme végzi.

Globális termelés

  • Alapelvének megfelelően, hogy termékeit közel gyártja a vevőkhöz, a Honda folytatja a termelés kihelyezését a feljövő piacokra.
  • A Honda erősíti a gyárak közötti és a határokon átnyúló ellátórendszerét, és fokozza flexibilitását. Egy ilyen stabil rendszer jobban reagálhat a piaci változásokra.

Üzleti tevékenységünk erősítése a fejlődő piacokon

  • Fejlődő országokban, ahol további előrelépés várható, a Honda fokozza erőfeszítéseit, hogy szélesebb ügyfélkörhöz érjen el motorkerékpárjaival, autóival és energiatermelő eszközeivel, gyorsan és megfizethetően szolgálva ki a vevőket.

Motorkerékpáros üzletág

Fejlődő országok

  • A fejlődő országokban a motorkerékpár része az emberek mindennapi életének. Óriási piacok ezek, ahol a lakosság túlnyomó része gazdagodhat, és válhat a Honda növekedésének pillérévé.
  • Ma ezen piacok kulcsszereplői kínai és indiai márkák. A Honda piacvezető szerepének megőrzése érdekében nemcsak termékeinek attraktivitását és minőségét kell megőriznie, hanem árban is versenyképesnek kell maradnia.
  • Ezt helyi gyártással, ezen belül alapanyagok és részegységek helyi beszerzésével érheti el. Több mint negyvenévi törekvés eredményeképp a Honda thaiföldi motorkerékpár-gyártása vált a márka globális modelljeinek termelési bázisává.
  • A PCX bevezetését követően, egy vadonatúj sportgép jelenik meg idén ősszel, először a thai piacon, majd a világ többi piacán. A Honda növeli az Ázsiában gyártott globális modellek számát.
  • A további kihelyezés érdekében bővítik a gyártókapacitást. Nő a termelés Indiában és Vietnamban, ezenkívül a Honda egy 2011 második felében induló, évi 500 ezer darabos új üzemmel 4 millióra fokozza indonéziai motorkerékpár-gyártását. Ezen túlmenően a Honda új modelleket vezet be a növekvő indonéz piacon.
  • A kapacitásbővítés után a Honda éves ázsiai motorkerékpár-gyártó képessége (Japánt nem számítva) a jelenlegi 16-ról 18 millióra nő 2011 végéig, így gyorsabban lehet kielégíteni az ügyféligényeket.
  • A gyártott mennyiség növelésével párhuzamosan a Honda azzal is fokozza versenyképességét, hogy mindent kihelyez, a fejlesztéstől a beszerzésen át a termelésig.

Fejlett országok

  • A fejlett országokban nehéz az üzleti helyzet, mert csökken a motorkerékpárok piaca. A Honda azonban átviszi ázsiai versenyképességét, és attraktív termékeket kínál, megfizethetőbben, illetve a vevőkör bővítésével élénkíti fel a piacot.
  • Először is a Honda jövőre, világszerte bevezet egy új középkategóriájú modellt, amely a várakozás szerint etalon lesz a FUN modellkategóriában, és a szabadidő-motorozásra összpontosít.
  • A nagy teljesítményt hangsúlyozó szokásos FUN modellekkel ellentétben az új modell a Honda kizárólagos műszaki megoldásaival és eredeti ötleteivel a motorozás könnyedégét és a kezes viselkedést emeli ki. Alacsony fordulatszámon kifejtett nagy nyomatékkal tesz lehetővé dinamikus motorozást. Mivel kedvező lesz az ára, sok vevőt akar meghódítani vele a Honda.
  • Az új FUN modell új értékeket hoz be, több embernek teszi élvezhetővé a motorozást, ezáltal új piachoz jut a Honda a fejlett országokban.

Nigéria

  • Afrika folytonosan bővülő piacain is az ázsiai versenyképesség átvitelével növeli értékesítését a Honda.
  • Nigériában, Afrika legnagyobb, évente mintegy 800 ezer darabos piacán, további növekedés várható az emberek mindennapi közlekedési eszközének számító motorkerékpárok értékesítésében. A Honda 2011 közepén mutat be egy új 125-ös modellt. Árát Kínában gyártott alkatrészekkel és szerelvényekkel szorítják le, ugyanakkor igényes és vonzó lesz az új kétkerekű.
  • Nigéria mellett más afrikai országokban is bővíti motorkerékpár-értékesítését a Honda.

Autós üzletág

  • A Honda az autós üzletágban is érvényesíti azt az erősségét, amelyet az ázsiai kihelyezett motorkerékpár-gyártásból nyert.
  • Annak érdekében, hogy versenyképes legyen a fejlődő országokban, ahol gyorsan nő az igény a kiskocsik iránt, a Honda fokozza erőfeszítéseit az autógyártás kihelyezésre, helyben előállított öntvényekkel, anyagokkal és szerelvényekkel.>
  • Indiában a Honda új belépőmodellt vezet be 2011-ben, 500 ezer rúpia alatti áron.
  • Thaiföldön egy új, gazdaságos, nagyon kis fogyasztású autót vezet be, az indiai típus alapján, 2011-ben. Ezt majd egyéb ASEAN országokba is exportálják.

Energiatermelő üzletág

  • A fejlődő országokban az energiatermelő termékek sokkal jobban kapcsolódnak az emberek mindennapi életéhez, mint a motorkerékpárok, ezért a piacuk robbanásszerű növekedésére lehet számítani.
  • Afrikában gyorsan nő a generátorok iránti igény, ezért ott különösen igyekszik attraktív és jutányos termékekkel fokozni értékesítését a Honda, kihasználva kínai és indiai gyártókapacitását. Indiában, a hagyományos generátorok mellett, megkezdi egy áramátalakítós generátor gyártását is, amely precíziós, például orvosi berendezésekhez használható, és amelynek előállításához magas műszaki színvonal szükséges. Ez lesz az első alkalom, hogy Indiában ilyenek készülnek.
  • Kínában, ahol folyik a mezőgazdaság gépesítése, a Honda első japán gyártóként kezdi el egy kis kapálógép helyi gyártását. Felhalmozódott műszaki tudását kamatoztatva új piacokat is kiszolgál majd.

Összegzés

  • A következő tíz év, miközben nő a környezettudatosság és változik a világ gazdasági struktúrája, kritikus lesz a Honda fennmaradása szempontjából.
  • A Honda elkötelezett kiváló, megfizethető és csekély CO2-emissziójú termékek előállításában, és azok gyors rendelkezésre bocsátásában, miközben a vevők szemszögéből szemléli a dolgokat.
  • Megfelelve a fokozódó környezettudatosságnak, a Honda továbbfejleszti eredeti és korszerű műszaki megoldásait, illetve ezeket, attraktív termékek formájában, gyorsan és széles körben vezeti be a piacon.
  • A világgazdasági változásokra reagálva a Honda megerősíti csakis rá jellemző gyártóképességét. Ennek két elsődleges területe: 1) tevékenységének erősítése a fejlődő országokban, 2) a kisméretű Honda járművek versenyképességének fokozása.
  • Miközben gyorsan végrehajtja e kezdeményezéseket, a Honda megerősíti vállalati szerkezetét, hogy tovább növekedhessen, és újabb lépést tegyen előre.

A tárgyban további sajtóinformációk találhatók: http://www.hondanews.info/en/
(A honlap kizárólag sajtócélokat szolgál.)